۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۱۴۰

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۴ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۴ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.1 درصد کاهش به 1507 دلار و 31 سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 14 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۱۴

مروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 979 تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 939 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 70 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون 274  هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 839 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 406 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1509 دلار معامله می‌شود.

به گزارش تسنیم، در حالی که امیدواری به انعقاد توافق تجاری موجب تقویت ارزش دلار شده و اشتها برای سرمایه گذاری در بازارهای پرریسک را بیشتر کرده است، قیمت طلا روز سه شنبه برای دومین جلسه متوالی کاهش داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.1 درصد کاهش به 1507 دلار و 31 سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز امروز با 0.1 درصد افت به 1509 دلار و 60 سنت رسید.

در حالی که خوش بینی ها نسبت به توافق تجاری آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تعرفه ای افزایش یافته و موجب تقویت ارزش پول ملی آمریکا شده است، ارزش دلار در برابر ین ژاپن روز سه شنبه شاهد افزایش بود.

شاخص ارزش دلار در برابر سبد 6 ارز معتبر جهانی امروز به نزدیکی بالاترین رقم در طی حدود یک هفته گذشته رسید. تقویت ارزش دلار موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی می شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

ارزش سهام های آسیایی نیز به دلیل امیدواری به حل اختلافات تجاری آمریکا و چین و خوش بینی به وضعیت اقتصادی آمریکا به نزدیکی بالاترین رقم های ماه جولای رسید.

پکن و واشنگتن در روزهای اخیر نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات تجاری را نشان داده اند. روزنامه فایننشال تامیز دیروز گزارش داد که دولت آمریکا در حال بررسی لغو برخی تعرفه های وضع شده علیه کالاهای چینی است.

فدرال رزرو آمریکا از ابتدای امسال تاکنون 3 نوبت نرخ بهره را کاهش داده، اما آمارهای اقتصادی اخیر منتشر شده نشان می دهد که چشم انداز بزرگترین اقتصاد جهان آنگونه که برخی تصور می کردند نگران کننده نیست.

پس از آنکه هفته گذشته اعلام شد که رشد اشتغالزایی در آمریکا در ماه اکتبر کمتر از آنچه تصور می شد کند شده است، اکنون سرمایه گذاران منتظر انتشار سایر گزارش های اقتصادی هستند که برآورد بهتری از آخرین وضعیت اقتصاد آمریکا به دست بیاورند.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 300 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 131 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 743 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 300 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 500 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

قیمت نفت به 62.78 دلار افزایش یافت

به علت انتشار آمارهای اقتصادی مثبت و امید به توافق تجاری آمریکا و چین که تنش‌ها میان این دو کشور را کاهش می‌دهد، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 65 سنت افزایش 62.78 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با 46 سنت افزایش 57 دلار معامله شد.

با امید به توافق تجاری میان آمریکا و چین، دو مشتری بزرگ نفت که می‌تواند تقاضا برای نفت را افزایش دهد، قیمت نفت تقویت شد.

چین در حال فشار آوردن به آمریکا است تا تعرفه‌های بیشتری را که در ماه سپتامبر اجرایی شد به عنوان فاز نخست توافق تجاری لغو کند.

از طرفی بازار در انتظار انتشار آمار ذخایر نفت آمریکاست.

پیش‌بینی شده است، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته افزایش یابد درحالی‌که ذخایر محصولات پالایشی احتمالا کاهش می‌یابد.

به گفته تحلیلگران، کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در هفته گذشته، ضعف اخیر دلار و بهبود رشد مشاغل آمریکا در ماه اکتبر، تقویت کننده قیمت نفت بوده است.

 

رشد 656 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 14 آبان 98 با 656 واحد رشد به رقم 305 هزار و 333 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن 372 واحد تقویت شده و به رقم 85 هزار و 688 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از یک میلیون و 113 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران بورس بیش از 2.9 میلیارد سهام و حق تقدم و اوراق مالی در قالب 353 هزار نوبت معامله و به ارزش 1235 میلیارد تومان دادوستد کردند.

شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی امروز 175 واحد رشد کرده و به رقم 81 هزار و 801 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هموزن 249 واحد رشد کرده و به رقم 57 هزار و 296 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور 875 واحد تقویت شده و به رقم 349 هزار و 493 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با رشد 338 واحد به رقم 221 هزار و 460 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 1959 واحد به رقم 622 هزار و 969 واحد رسید.

امروز نمادهای بانک ملت، پتروشیمی پارس، ایران‌خودرو، پتروشیمی خلیج فارس، صنایع شیمیایی ایران و پتروشیمی نوری بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بورس را داشتند و نماد بانک پارسیان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

نمادهای پربیننده در بورس امروز شامل بانک تجارت با قیمت هر سهم 454 ریال، بانک ملت 5407 ریال، بانک اقتصاد نوین 2898 ریال و شرکت‌های مس شهید باهنر، سایپا، صنایع شیمیایی ایران و ایران‌ترانسفو از نمادهای پربیننده بودند.

امروز در پایان معاملات در فرابورس ایران شاخص کل بدون تغییر در رقم 3884 واحد باقی ماند. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 222 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 812 میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی به ارزش 699 میلیارد تومان و در قالب 205 هزار معامله دادوستد کردند.

امروز نمادهای توسعه مولد نیروگاهی جهرم، قاسم ایران و بیمه کوثر، بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای تولید نیروی برق دماوند، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی مارون و مادیران بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پربیننده در فرابورس امروز شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، جنرال مکانیک، ریل پرداز سیر، پتروشیمی زاگرس از نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

امروز با پیام ناظر بازار، برخی از نمادهای بورس مشمول توقف، برخی بازگشایی شده، برخی مشمول حراج و تعدادی نیز مشمول وقفه معاملاتی شدند.

امروز توقف نماد حفاری شمال به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف روی داد. همچنین اطلاعیه در مورد عدم تایید بخشی از معاملات نماد سرمایه‌گذاری نیرو منتشر شد.

در پیام دیگری از ناظر بازار، توقف نماد سرمایه‌گذاری البرز به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب روی داد.

وقفه معاملاتی نماد فنرسازی خاور، به علت بیش از 20 درصدی قیمت روی داد. بازگشایی نماد لوله و ماشین‌سازی ایران، حراج مجدد نمادهای معاملاتی سیمان فارس و نساجی بروجرد روی داد.

همچنین وقفه معاملاتی نماد شرکت پارس خزر و شرکت لعابیران به علت تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت روی داد.

همچنین بازگشایی نماد معاملاتی قند ثابت خراسان، شرکت‌ باما و بیمه ملت، روی داد. حراج مجدد نماد معاملاتی حق تقدم سیمان فارس نو، شرکت پارس‌ سوئیچ، فنرسازی زر و شرکت تامین سرمایه امید روی داد.

وقفه معاملاتی نماد شرکت آبسال و شرکت تولیدی مهرام و شرکت صنایع شیمیایی سینا و نیز شرکت کنترل خوردگی تکین‌کو روی داد.

نمادهای معاملاتی سیمان فارس، نساجی بروجرد مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شدند.

توقف نماد بیمه ملت به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب روی داد.

 

ثبت نام ملی مسکن در انتظار اعلام رسمی سامانه

ثبت نام طرح ملی مسکن قرار بود از فردا آغاز شود، اما به دلیل تعطیل رسمی بودن روز چهارشنبه (15 آبان)این برنامه به روز شنبه موکول شد و قرار شد با سه روز تاخیر انجام شود.

بنابراین گزارش ،گفته می شود این برنامه ثبت نام از استان های کمتر متقاضی آغاز خواهد شد که یکی از این استان‌ها استان سیستان و بلوچستان است.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که هنوز وزارت راه و شهرسازی سامانه ثبت نام را بصورت رسمی اعلام نکرده است.

برای این طرح شرط تأهل، فاقد مالکیت خصوصی، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا از موارد اصلی برای ثبت نام است.گفته می‌شود ثبت نام این طرح در برخی شهرها مثل کرمان،قم ،همدان و سیستان و بلوچستان نهایی شده است.

چند روز پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته بود که ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ۱۰ استان کشور از ۱۵ آبان انجام می‌شود و در همان روز پذیرش در ۱۰ استان آغاز خواهد شد.

اسلامی با یادآوری این مطلب که آغاز طرح اقدام ملی مسکن در کلانشهرها و از جمله تهران با حضور رییس‌جمهور در ماه‌های گذشته آغاز شد، توضیح داد: در شهرهای جدید اقدامات احداث حدود ۶۷ هزار واحد طرح اقدام ملی آغاز شده است و  در شهرهای جدید پیرامون کلانشهرها که جامعه هدف این شرکت است زمین در اختیار پروژه طرح اقدام ملی قرار می‌گیرد تا جامعه هدف این طرح بتوانند بهره‌مندی لازم را در خصوص رفع نیاز مسکن داشته باشند.

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه با توجه به آغاز ثبت‌نام اولیه مسکن ملی تا دو هفته آینده در 10 استان کشور آیا برای شهر تهران نیز این اقدام اجرایی خواهد شد، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هر استانی که شرایط لازم برای ثبت‌نام مسکن ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد از سوی اداره کل و شهرسازی آن استان اعلام شود. این اقدام برای آنها اجرایی خواهد شد.

وی افزود: این برنامه به اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ابلاغ شده و میزان سهمیه مشخص شده است.

محمودزاده سرپرست مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مشخص کرده است که در شهرهای جدید و کدام شهرهای استان تهران چه تعداد قرار است طرح مسکن ملی احداث شود، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به محض اینکه اداره کل راه و شهرسازی اعلام آمادگی کند ثبت‌نام در استان تهران نیز آغاز می‌شود.

 

جزئیات عملکرد ۷ ماهه مصارف هدفمندی

به نقل از پایگاه سازمان برنامه و بودجه کشور؛ اکبر ایزدی با بیان این مطلب اعلام کرد: از ابتدای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تاکنون حدود 8 میلیارد نفر یارانه نقدی دریافت کرده‌اند و در هر ماه حدود 3550 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به گستره پرداخت یارانه نقدی در سراسر کشور و نیز اهمیت فوق العاده آن، تمامی منابع و مصارف سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها براساس نظرات و مصوبات مجلس شورای اسلامی دریافت و هزینه می‌شود، ضمن آنکه نهاد‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کشور نیز در آن نظارت کامل می‌کند.

وی با اشاره به عملکرد سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در زمینه کاهش فقر خاطرنشان کرد: در بودجه عمومی کشور مبلغ 84،000 میلیارد ریال به منظور کاهش فقر مطلق در نظر گرفته شده است که تا پایان مهر امسال مبلغ 49،466 میلیارد ریال در اختیار دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته است؛ که در هر ماه علاوه بر یارانه نقدی به حسابشان واریز می‌شود.

جزئیات عملکرد 7 ماهه مصارف هدفمندی/ پرداخت 2600 میلیارد تومان به سلامت
مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها با اشاره به جزئیات عملکرد 7 ماهه مصارف هدفمندی یارانه‌ها گفت: تاکنون 2600 میلیارد تومان به طرح تحول سلامت اعتبار داده شده است.
اکبر ایزدی درباره عملکرد هفت ماهه سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ها اظهار داشت: طبق تبصره 14 قانون بودجه امسال این سازمان در جهت مصارف تعیین شده مبالغی را هزینه کرده است و تاکنون بالغ بر 25 هزار 695 میلیارد تومان یارانه نقدی و غیر نقدی پرداخت شده است.
مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها با بیان اینکه یکی از مواد قانونی بودجه مربوط به کاهش فقر مطلق است، گفت: طبق قانون در این مدت 4 هزار 946 میلیارد تومان بدین منظور هزینه شده است، همچنین طرح تحول سلامت 2 هزار 600 میلیارد تومان دریافت کرد.

وی در مورد پرداختی به کشاورزان نیز بیان داشت: در رابطه با خرید تضمینی گندم از کشاورزان بالغ بر 3440 میلیارد تومان هزینه شده است؛ علاوه بر موارد فوق 2 هزار 85 میلیارد تومان برای سایر اهداف مندرج در ماده 79 قانون برنامه ششم توسعه تخصیص یافت.

ایزدی در پاسخ به این سوال که حمایت‌ها و کمک سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری چقدر بوده است، بیان داشت: مبلغ 300 میلیارد تومان به وزارت علوم و تحقیقات بابت تامین غذای دانشجویان و مبلغ 40 میلیارد تومان به سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و امنیتی بابت تامین غذای زندانیان پرداخت شد.
مدیرعامل سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ها با اشاره به اینکه به زودی 15 میلیارد تومان بابت تامین غذای دانشجویان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور پرداخت می‌شود، یادآور شد: مبلغ 160 میلیارد تومان بابت کمک به رزمندگان معسر هزینه و همچنین مبلغ 150 میلیارد تومان در جهت کمک به مسکن محرومان به نهاد‌های حمایتی پرداخت شد.

وی در مورد دیگر هزینه‌های انجام شده عنوان کرد: مبلغ 225 میلیارد تومان در جهت کمک به حمل و نقل ریلی کشور و بیش از 50 میلیارد تومان در جهت کمک به تولید و اشتغال هزینه از جمله این موارد است.
ایزدی تاکید کرد: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 1398 همانند سال گذشته حتی یک ریال از بودجه عمومی استفاده نکرده است و در طرح تحول سلامت، کاهش فقر مطلق و خرید تضمینی گندم نیز کمک‌های قابل توجهی به بودجه عمومی کشور از محل منابع ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها کرده است.

 

بیمه شخص ثالث از سال آینده راننده محور می‌شود

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: مقدمات طرح راننده محور شدن بیمه شخص ثالث در حال انجام است و از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

غلامرضا سلیمانی گفت: بر اساس این طرح مقدار حق بیمه شخص ثالث بر اساس سابقه افراد در نوع رانندگی و رعایت قوانین تعیین می‌شود.

وی افزود: در این زمینه اطلاعات شخصی، شغلی، سابقه و سن افراد را با همکاری دستگاه‌هایی مانند نیروی انتظامی استعلام می‌کنیم و رانندگانی که قوانین را بهتر رعایت می‌کنند و رانندگی بهتری دارند از تخفیف بیشتری در حق بیمه برخوردار خواهند بود که این تخفیف می‌تواند تا 50 درصد باشد.

سلیمانی گفت: در مقابل کسانی که رانندگی پرخطر دارند باید مبلغ بیمه بالاتری را پرداخت کنند.

وی افزود: صنعت بیمه از اجرای این طرح منافعی نخواهد داشت، اما این کار به عدالت نزدیک‌تر است و به کاهش تصادفات و رعایت قوانین رانندگی کمک خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه برخی خودرو‌ها ممکن است چند راننده داشته باشد، گفت: این موضوع نیز در نظر گرفته خواهد شد و بر اساس خود اظهاری افراد در باره هر خودرو میزان بیمه شخص ثالث آن خودرو مشخص خواهد شد.

وی درباره پرداخت حق بیمه زائران اربعین گفت: امسال حدود 3 میلیون زائر از ایران برای راه پیمایی اربعین شرکت کردند که مبلغ دریافتی بابت بیمه آنان حدود 45 میلیارد تومان بوده است.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: امسال حدود 140 نفر در ایام اربعین فوت کردند که برخی از آن‌ها در اثر حوادث بوده است و بر اساس قانون دیه تا حدود 270 میلیون به بازماندگان افراد فوت شده در اثر حوادث قابل پرداخت است.

وی گفت: همچنین هزینه‌هایی که برای درمان بیماران و مصدومان در این مدت صورت گرفت تا سقف حدود 30 میلیون تومان بوده است.

سلیمانی افزود: در مجموع مبلغ خسارتی که بیمه در این ایام پرداخت کرده بیش از میزان درآمد آن بوده است.

 

کاهش 18 درصدی خرید گندم+ جدول

در 5 ماهه اول سال 1397 شرکت بازرگانی دولتی ایران 9 میلیون و 152 هزار و 200 تن گندم به ارزش 121 هزار و 367 هزار و 700 ریال خرید داخلی و در 5 ماهه اول امسال خرید گندم این شرکت به لحاظ وزنی معادل 7 میلیون و 477 هزار و 300 تن به ارزش 129 هزار و 131 میلیارد و 900 میلیون دلار خرید داخلی داشته که بدین ترتیب خرید داخلی  این محصول در 5 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی منفی 18.3 درصد کاهش و به لحاظ ارزشی 6.4 درصد رشد داشته است.

* افزایش خرید دانه‌های روغنی

این گزارش می‌افزاید: شرکت بازرگانی دولتی ایران در 5 ماهه اول سال 1397 به میزان 330 هزار و 300 تن و در 5 ماهه سال گذشته 367 هزار و 800 تن دانه‌های روغنی (کلزا، سویا، گلرنگ و آفتاب‌گردان) از محل تولیدات داخلی خریداری کرده که براین اساس خرید دانه‌های روغنی 11.3 درصد به لحاظ وزنی و 33 درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است. 


خرید داخل کالاهای اساسی شرکت بازرگانی دولتی ایران

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات